Specialfugemasser holder downtiden nede og byggerier af store betonelementer sammen

Netop nu er et af Danmarks største fritstående parkeringsanlæg i fuld gang med at blive opført på Amager. Et specialbyggeri, der skal kunne tåle lidt af hvert. Fuge- og tætningsspecialisten Ljungdahl A/S leverer den specialfugemasse, der binder anlægget sammen.

 

En korrekt anlagt og holdbar fuge er altafgørende, når man bygger parkeringsanlæg, landingsbaner i lufthavne, benzintanke og lignende, som udsættes for store belastninger. Er fugemassen ikke modstandsdygtig mod markante mekaniske påvirkninger, eller har massen ikke høj resistens mod aggressive kemikalier såsom brændstoffer og organiske opløsningsmidler, kan det føre til store skader og dermed ende som en bekostelig affære.

 

Netop nu er 5E-BYG i gang med at opføre det, der bliver et af Danmarks største fritstående parkeringsanlæg. Anlægget, der er beliggende på Amager, bliver seks etager højt, får plads til mere end 2.300 parkeringspladser og bliver 60.000 kvadratmeter stort. 5E-BYG anvender 2-komponent specialfugemasse fra Ljungdahl A/S til de 8.000 meter fuger, der skal holde parkeringshuset sammen.

 

2-komponent specialfugemasser er baseret på polysulfid. De hærder hurtigt, kan optage store bevægelser og har en lang levetid i modsætning til de 1-komponent polyurethan PU-fugemasser, der også anvendes i markedet.

 

Fugemassens kvalitet er essentiel i en konstruktion som denne, hvor der er store og tunge betonelementer i spil. En konstruktion er aldrig stærkere end det svageste punkt, og nogle gange skal der kun én brist til, før der kan ske store skader. Ved et parkeringsanlæg er det for eksempel typisk de første fuger ved indgangen, hvor tusindvis af biler kører over hver dag, der giver en indikation af materialernes modstandskraft og levetid, forklarer Frederik Bardtrum, byggeleder for entreprenørvirksomheden 5E-BYG.

Downtime er afgørende

Når fugeprocessen er i gang, må andre håndværkere indstille deres arbejde og vente på, at fugemassen tørrer. Fugearbejdet skal derfor udføres på så kort tid som muligt, og fugen skal helst hærde hurtigt, så resten af arbejdet kan genoptages. Det gælder også for det løbende vedligehold og ved udskiftninger af fugerne over tid.

 

Det ved Ole Jensen fra fugefirmaet Fuge-Madsen, der er 5E’s faste samarbejdspartner og således også på parkeringshuset på Amager.

 

Jeg har anvendt Ljungdahls specialfugemasse i 15 år til projekter med særlige krav, fordi jeg ved, at jeg kan stole på kvaliteten og egenskaberne. Den hærder væsentlig hurtigere end andre fugemasser, jeg har arbejdet med, og arbejdet i anlægget kan derfor genoptages blot et døgn efter, fugen er lagt, siger Ole Jensen.

 

Elasticitet, styrke og modstandsdygtighed

Flemming Bille fra fugefirmaet Fugebillen tilslutter sig tilhængerne af Ljungdahls specialprodukter, som han har brugt til en lufthavn på Island, i adskillige parkeringshuse og til at fuge benzinstationer på blandt andet Færøerne.

 

Fællesnævneren for de projekter vi typisk udfører er, at konstruktionerne udsættes for voldsomme belastninger. Derfor skal jeg være absolut sikker på, at den fugemasse, vi benytter, er ekstremt modstandsdygtig og har høj elasticitet, så fugerne kan absorbere spændinger og vibrationer i dilatationsfugerne mellem beton- og konstruktionselementer og samtidig kan modstå kemikalier, kulde, varme og det daglige slid, siger Flemming Bille. Han tilføjer:

 

Jeg har gennemtestet de største specialfugemasser, der er på markedet og fundet Ljungdahls tokomponent specialfugemasser som de bedste. I 12 år har jeg ikke oplevet ét eneste fugeslip med produkterne.

Vil du vide mere? Kontakt os nu.

Når du trykker "send", accepterer du Ljungdahls Persondatapolitik.